Je kunt als hulpverlener ook op een andere manier kijken, door je aandacht te richten op de gemeenschappelijke factoren die onder de diagnoses kunnen liggen, zoals angst, schuld, schaamte, armoede, perfectionisme en slapeloosheid.
In dit leertraject maak je kennis met verschillende van deze factoren door middel van animaties en reflecteer je op hoe deze factoren een rol spelen in jouw relatie als hulpverlener met cliënten en hoe jij je cliënt kunt ondersteunen met oog voor deze factoren. Daarnaast neemt Rob Keukens (inhoudelijk adviseur GGZ Ecademy) je mee in colleges waarin hij je alles vertelt over de achtergronden van transdiagnostisch werken.
Leerdoelen
Na het volgen van dit leertraject:
- Benoem je enkele kritiekpunten op de huidige classificatiesystemen;
- Leg je uit ten aanzien van welke problemen van de huidige classificatiesystemen de transdiagnostische benadering een verbetering kan zijn;
- Omschrijf je wat onder een transdiagnostische benadering wordt verstaan en geef je voorbeelden van transdiagnostische factoren;
- Leg je uit hoe een transdiagnostische benadering kan leiden tot meer begrip voor de cliënt en een andere bejegening.
Meer leren
De animaties uit dit inspiratietraject zijn ook als GGZ Inspiratie en gratis toegankelijk voor iedereen (losse microlearning) te bekijken op onze website:
Dit leertraject is onderdeel van het thema Psychopathologie en het thema Herstel en eigen regie.
Doelgroep
Dit inspiratietraject is bestemd voor professionals met als functie:
- Agoog
- Begeleider
- GZ psycholoog
- Maatschappelijk werkende
- POH GGZ
- Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige
- Verpleegkundige
Zorgstandaard
Is dit product voor mij beschikbaar?
Leer mee!
Kijk in jouw leeromgeving of het product beschikbaar is. Lees de toelichting om jouw leeromgeving te vinden.

mbo, hbo, hbo+ master
1 uur (+ 0,5 uur optioneel)
- Kwaliteitsregister V&VN 1
- Registerplein 1
Trandi_IT_0312