ga naar twitterga naar facebook

 

Nieuws over Seminar Werken = Leren

Terugblik seminar Werken=Leren

Hoe leg je de verbinding tussen formeel leren (in een klasje of via e-learning) en  leren op de werkvloer? Die vraag stond centraal op het seminar dat GGZ Ecademy op woensdag 29 maart organiseerde bij lid-instelling GGzE.


Lees verder...

Seminar in teken van Werkplekleren

Nadat we bij GGZ Ecademy zelf een tijd hebben geëxperimenteerd met materiaal ter ondersteuning voor werkplekleren, zijn we toe aan een volgende fase: hoe zorg je dat werkplekleren wordt geïmplementeerd? Het antwoord volgt op het seminar van 29 maart.


Lees verder...

Seminar Werken = Leren

Tijdens het seminar Werken=Leren dat GGZ Ecademy op 29 maart 2017 organiseerde stond leren op de werkplek centraal. De afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat scholing tijdens een cursus, online of face-to-face weliswaar veel kennis verschaft, maar dat die kennis ook makkelijk weer wegzakt, eenmaal terug op de werkvloer. Door kennis en vaardigheden op de werkplek te onderhouden door oefening in de praktijk, blijven medewerkers beter getraind en kunnen ze zich verder ontwikkelen.

70:20:10

Maar hoe doe je dat: werkplekleren? Bureau Tulser, expert in de 70:20:10-methodiek, liet zien hoe de cyclus van training via skillslab naar oefening in de praktijk verloopt en welke vormen van scholing daarbij passen. Het Maastricht UMC+ gaf een kijkje in hun eigen praktijk(leren).

De bezoekers werden zelf aan het werk gezet om hun scholingswens uit te tekenen in de 70:20:10 methodiek.

Doe-vraag

Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden van vaardigheidstraining bij Maastricht UMC+ en een tramonderneming bij Xprtise werd duidelijk hoe belangrijk de vraag is wat iemand moet doen op de werkvloer. Daar waar we geneigd zijn te vragen: ‘Wat moet hij weten of kunnen?’ lijkt de ‘doe-vraag bepalend voor de scholing die je kiest. Een eyeopener voor veel aanwezigen.

Behoefte is leidend

Deze doe-vraag opperde spreker Janine van Zoest van Xprtise die hem gebruikt om erachter te komen met welke vorm van scholing en welke werkvormen een organisatie, afdeling of team het meest geholpen is. Hierbij waarschuwde ze en passant voor de valkuil dat de behoefte en dus niet de techniek leidend moet zijn bij scholing. Virtual reality is een mooie noviteit om in te zetten bij het leren, maar je hebt iets verkeerd begrepen als je die inzet die bij een training motiverende gespreksvoering, die je heel goed als rollenspel kunt oefenen.

Registraties

De registraties zijn op het videoportaal van GGZ Ecademy geplaatst en je kunt ze met onderstaande links bekijken. 

Interesse om het volledige seminar te bekijken. Klik hier

Training werkplekleren

Het vervolg op het seminar is een leergang werkplekleren die via GGZ Ecademy door Tulser wordt aangeboden. De training is bedoeld voor mensen die binnen hun organisatie aan de slag gaan met werkplekleren, start op 8 september 2017.

Meer informatie? Kijk op de informatiepagina over Werkplekleren. 

 

 

 

Terug naar overzicht