Om e-learning modules aan te bieden en te beheren heb je een online leerplatform nodig. Het Centraal leerplatform (CLP) van GGZ Ecademy is zo’n platform. Leden hebben hierin toegang tot een eigen leeromgeving.
Ruim 200 leerproducten in diverse werkvormen worden via het Centraal leerplatform aangeboden.
Leden kunnen rechtstreeks of via een koppeling gebruik maken van dit platform en krijgen zo toegang tot alle leerproducten van GGZ Ecademy. Ze kunnen ook eigen e-learningproducten toevoegen.
Het Centraal leerplatform is inbegrepen in het lidmaatschap. Dat betekent dat leden, die voor de bij- en nascholing van medewerkers e-learning willen inzetten, zelf niet hoeven te beschikken over een online leeromgeving.
Het platform is afgestemd op de behoeften van leden van GGZ Ecademy en blijft in ontwikkeling. Nieuwe wensen en technologieën worden meegenomen in de doorontwikkeling van het platform.
Als leeromgeving gebruikt GGZ Ecademy het platform van aNewSpring, in combinatie met een maatwerk IAM (Identity & Accesmanagement) oplossing. Leden met een eigen leermanagementsysteem kunnen het Centraal leerplatform van GGZ Ecademy koppelen via de LTI-standaard.
Naast het aanbod van GZZ Ecademy kunnen leden in het Centraal leerplatform eigen leerproducten ontwikkelen en aanbieden. Bij de auteur- en ontwerper-trainingen leren trainers en opleiders hoe ze een leertraject in het Centraal leerplatform kunnen maken of bewerken. Beheerders krijgen bij aanvang van het lidmaatschap uitleg over het werken in het Centraal leerplatform en tips voor de inrichting van de catalogus. Bekijk de agenda.
Wil je meer weten over het Centraal leerplatform? We maken graag een afspraak!
Het Centraal leerplatform stelt de medewerker centraal. Werkt een medewerker bijvoorbeeld bij meerdere instellingen of wisselt de medewerker van baan, dan behoudt de medewerker toegang tot het eigen account op het Centraal leerplatform èn het portfolio met leerresultaten.
Voordelen voor de medewerker:
Als je een training wilt volgen via het Centraal Leerplatform maak je eerst een account aan en daarna meld je je aan bij de gewenste leeromgeving. Ben je bij meerdere organisaties werkzaam die lid zijn van GGZ Ecademy, dan kun je toegang aanvragen tot meerdere leeromgevingen.
Als je een account aanmaakt vul je een aantal persoonsgegevens in. Je e-mailadres geef je door, omdat je account van jezelf is, onafhankelijk van je werkgever. Het platform wordt gebruikt door een groot aantal ggz-instellingen. Als je naar een andere werkgever gaat blijven je leerresultaten met je account bewaard. Je e-mailadres wordt goed beschermd en wordt nooit voor andere doeleinden gebruikt.
In onderstaande handleiding wordt het registratie- en aanmeldproces uitgelegd.
Werk je niet bij een organisatie die lid is bij GGZ Ecademy? Lees dan hier hoe je gebruik maakt van de gratis leerproducten.
Account aanmaken
1. Vul je e-mailadres in.
2. Klik op Account aanmaken.
3. Vul je persoonsgegevens in en klik op volgende.
4. Geef aan of je geregistreerd bent bij een kwaliteitsregister.
a. En vul eventueel het kwaliteitsregister in.
5. Controleer je e-mail en kies een wachtwoord.
6. Ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en klik op volgende .
7. Je ontvangt een code ter bevestiging op jouw e-mailadres. Vul deze code in en klik op Activeer account:
Let op: Ontvang je de mail niet, kijk dan in je spambox!
Bekijk ook:
GGZ Ecademy biedt diverse leerproducten aan, waaronder e-learningmodules, leertrajecten en blended trainingen. Deze producten zijn terug te vinden in de productcatalogus.
Om te starten met GGZ Ecademy heb je een account nodig. In dit artikel lees je hoe een account kunt aanmaken.
De ggz-instelling waar jij werkt bepaalt zelf welke leerproducten aan de werknemers worden aangeboden. Als je werkzaam bent bij een ggz-instelling, kun je bij de afdeling Opleidingen of HR informeren naar de mogelijkheden voor toegang tot de leeromgeving en leerproducten. Op de ledenpagina kun je contactinformatie terugvinden.
Voor particulieren en zelfstandige professionals is er geen mogelijkheid om toegang te krijgen tot losse modules. Wel biedt GGZ Ecademy een gratis aanbod van leerproducten. Je kunt hier e-learnings volgen, zonder dat je werkzaam hoeft te zijn bij een lid. Het overzicht van gratis e-learningmodules kun je ook terugvinden in de productcatalogus.
In de productcatalogus op onze website staat in de productinformatie aangegeven of er accreditatie is toegekend, voor hoeveel punten en bij welk(e) kwaliteitsregister(s). Daar tref je een actueel overzicht van alle producten.
In de meeste gevallen worden accreditatiepunten automatisch bijgeschreven. Zorg dat je kwaliteitsregister is toegevoegd aan je profiel voor je de module volgt.
Ben je geregistreerd bij SKJ of wil je een uitgebreidere uitleg? Lees dan: Hoe krijg ik accreditatiepunten bijgeschreven?
Log in via het portaal en klik aan de rechterkant op 'Kwaliteitsregisters wijzigen of toevoegen'. Wil je meer uitleg? Lees: Hoe kan ik mijn kwaliteitsregisters toevoegen of aanpassen?
Lees Hoe krijg ik accreditatiepunten bijgeschreven?
Lees: Hoe krijg ik accreditatiepunten als ik een module gevolgd heb waarbij deze 'in aanvraag' zijn?
Je kan dezelfde account blijven gebruiken. De certificaten die je hebt behaald blijven beschikbaar.
Een aanmeldsleutel geeft toegang tot een leeromgeving. Wij sturen de aanmeldsleutel naar de opleider en die bepaalt hoe deze wordt verspreid aan de deelnemers.
Neem dan contact op met de organisatie waar je de scholing gaat volgen. Zij kunnen je verder helpen.
Als je via het portaal een leeromgeving toegevoegd die een aanmeldsleutel verplicht stelt, dan krijg je een invulveld voor aanmeldsleutel.
Een toegangscode geeft toegang tot een beperkt aantal leerproducten.
Een toegangscode wordt gebruikt als je afgeschermde scholing wilt volgen.
Meestal omdat je vanuit een externe partij die geen lid is van GGZ Ecademy scholing bij ons volgt. Als je geen toegangscode hebt ontvangen, dan heb je deze waarschijnlijk ook niet nodig. Kijk dan in de catalogus voor de scholing die bij deze leeromgeving hoort.
De toegangscodes worden niet door ons uitgedeeld, maar door de organisatie die deze leerproducten organiseert. Als je geen toegangcode hebt ontvangen, neem dan contact op met de organisatie waar je de scholing volgt. Als je het open aanbod zoekt, dan kun je die vinden in de catalogus.
Op de homepage van de leeromgeving staat onderin dit invulveld. Daar vul je de toegangscode in
Als je deze melding in beeld ziet: 'Dit scherm niet sluiten voordat de activiteit op een juiste manier is afgesloten'. Dan staat er een pop-up open in een ander venster. Meestal staat deze verborgen onder het hoofdscherm.
Hieronder zie je een filmpje voor verduidelijking.
Ik volg de module voor mijn werk: Neem contact op met je werkgever om een extra herkansing aan te vragen. Je kan de herkansing niet bij GGZ Ecademy aanvragen.
Ik volg de module voor mijn opleiding/via school: Let op: bijna altijd staan er twee versies van de module klaar. Dit betekent dat je de eindtoets in totaal 4x kan maken. Heb je dit gedaan en ben je nog niet geslaagd? Neem dan contact op met je docent om een extra herkansing aan te vragen of een andere oplossing te zoeken.
Je kan de herkansing niet bij GGZ Ecademy aanvragen.
Helaas is het niet mogelijk de toetsvragen in te zien. Dit is een harde eis vanuit verschillende kwaliteits- en beroepsregisters, en als wij hier niet aan voldoen kunnen wij onze producten niet accrediteren.
Een school of werkgever kan de toetsvragen eventueel bij ons opvragen en deze samen met de student of werknemer doorlopen, maar de keuze is aan hun of zij dit willen doen.
Werk jij in de GGZ en is je werkgever aangesloten bij GGZ Ecademy? Neem dan contact op met de helpdesk / afdeling opleidingen van de organisatie waar jij werkt. Zij weten alles over de trainingen die jij moet of mag volgen.
Volg jij een cursus bij GGZ Ecademy via een van de organisaties die is aangesloten bij GGZ Ecademy? Neem dan bij vragen contact op met de organisatie via welke jij de cursus volgt. Zij weten alles over jouw cursus en kunnen je daarmee het beste helpen.
Werk jij niet bij een organisatie die is aangesloten bij GGZ Ecademy maar volg je een training direct bij GGZ Ecademy? Dan kun je bij vragen contact met ons opnemen via support@ggzecademy.nl
Tip: klik hier voor een overzicht van de leden van GGZ Ecademy.
Ben jij een student aan een MBO of HBO opleiding en volg je een cursus van GGZ Ecademy? Neem dan bij vragen contact op met de helpdesk van de onderwijsinstelling waar jij studeert. Zij weten alles over de cursus die jij volgt en kunnen je helpen met vragen. Wij kunnen je niet rechtstreeks helpen.
Alle materialen die GGZ Ecademy maakt komen tot stand met de input van experts. Zij vormen de zogeheten redactieraad. Deze redactieraad bestaat uit een team van experts uit verschillende geledingen. Ben jij expert op een bepaald terrein en wil je samen met collega's uit andere instellingen meewerken aan het ontwikkelen van lesmaterialen voor de ggz? Meld je aan door een mail te sturen naar info@ggzecademy.nl o.v.v. Redactieraad.
INHOUDSOPGAVE
De redactieraad komt tijdens de eerste kick-off zo'n drie uur bijeen samen met de partij die het leerproduct technisch en didactisch gaat ontwikkelen. Tijdens deze bijeenkomst wordt er gebrainstormd over de inhoud van een specifiek leerproduct. Dat is doorgaans een e-learning-module , maar kan ook een begeleid traject of een training zijn. Tijdens die brainstorm wordt een analysedocument besproken, waarin de eerste kaders staan opgesteld. Aan de hand van de analyse worden die kaders van het product scherper neergezet: wie is de doelgroep, wat zijn de leerdoelen, wat zijn kritieke taken, welke casussen zijn van belang, etc.
Hierna wordt de blauwdruk ontwikkeld waarin alle gemaakte keuzes staan. Op basis van die blauwdruk wordt een leerproduct ontwikkeld. De redactieraad is vanaf de kick-off tot en met de oplevering betrokken bij het ontwikkelproces.
Waar een redactieraadslid aan moet voldoen, verschilt per te ontwikkelen product. Maar in het algemeen zoeken we mensen die:
Je laat een goede kracht, die je eigenlijk niet op de werkvloer wilt missen, meedraaien in een redactieraad. Wat levert dat jouw organisatie op?
De vergoeding bedraagt €100,- per netto besteed uur (dat is inclusief BTW). Het gaat om de tijd die is besteed aan bijeenkomsten, overleg via videocall/mail, en voorbereiding thuis. Reistijd en –kosten worden niet apart vergoed.
Uitgangspunt is dat de instelling waar een redactieraadslid werkt het bedrag declareert, omdat een redactieraadslid als het ware wordt gedetacheerd. Wie als privépersoon in de redactieraad zit of expliciet met de instelling heeft afgesproken het lidmaatschap in eigen tijd te vervullen, mag na het tekenen van een modelovereenkomst het bedrag zelf declareren.
Dat verschilt per product, maar reken op circa dertig uren verdeeld over een half jaar tot negen maanden. Dat zijn dus gemiddeld ca. vijf uren per maand. Je komt in die maanden vier tot vijf keer bijeen en krijgt lees- en beoordelingswerk mee om in je eigen tijd en op je eigen plek te verrichten.
We hebben oud-redactieraadsleden gevraagd hoe ze hun deelname aan de redactieraad hebben ervaren:
'Het is bijzonder inspirerend is om met andere 'vakidioten' te sparren over de ontwikkelingen binnen je vakgebied.'
'Samen materiaal te ontwikkelen waarmee je collega's kunnen worden geschoold en de zorg wordt verbeterd, is een dankbare klus.'
'Het geeft best een kick je naam te zien staan bij het uiteindelijke lesmateriaal, want dat ziet er echt mooi uit!'
'Naast dat het erg leuk was om te doen, kreeg ik als verpleegkundig specialist voor het helpen ontwikkelen van lesmateriaal accreditatiepunten.'
Kijk hier een filmpje van een enthousiast redactieraadlid.
Wil je je aanmelden als redactieraadlid of heb je nog vragen? Mail naar info@ggzecademy.nl o.v.v. Redactieraad.